Daniel Wilk w Kulturystyka Online
Martyna Kazmieczak w Kulturystyka Online




Wróć   Kulturystyka Online Forum > KULTURYSTYKA ONLINE > Ogólne dyskusje na temat Kulturystyki
stare 10-10-2009, 13:19
Moderator
Super Expert
 
Avatar p4wc10
 
Zarejestrowany: Oct 2009
Postów: 875
Podziękował: 30
Dostał 88 razy "Dzięki" w 79 postach
Domyślnie Spoczynkowa przemiana materii.

SPOCZYNKOWA PRZEMIANA MATERII: SPOSOBY JEJ PODWYŻSZANIA. David L. McWhorter

Czy pamiętacie popularna w latach 80-tych grę zwana Pac-Man, w której trzeba było manewrować kulka w labiryncie karmiąc Pac-Mana? Pac-Man nigdy nie tył mimo tych wszystkich zjedzonych rzeczy. Od razu przychodzą mi na myśl ludzie, którzy widocznie maja geny Pac-Mana. Przez cały dzień ciągle cos jedzą, a mimo to wyglądają jakby głodowali na pustyni. Nazywam to Pac-Manowa przemiana materii.

Metabolizm - jedno z głównych pojęć fitnessu – odnosi się do liczby kalorii , jakie organizm zużywa na codzienne czynności: Jedzenie, spanie, itp. Kalorie zzuwane w spoczynku, czyli tak zwane spoczynkowa przemiana materii (SPM) stanowi 60-75% całkowitej wydatkowanej dziennie liczby kalorii. A ponieważ niektórzy ludzie maja niższy SPM, maja większa tendencje do tycia niż inni.
Ludzie z metabolizmem Pac-Mana maja wysokie SPM, i spalają więcej kalorii pod czas spoczynku.
Przyjrzyjmy się czynnika które maja wpływ na SPM i dowiedzmy się jak nimi manipulować, by zwiększyć liczbę spalanych kalorii.

Trening oporowy.
Gdy trenujesz, Twoje mięśnie zużywają mnóstwo energii, nawet po treningu. Z drugiej strony tkanka tłuszczowa jest leniwa i nieaktywna, zaprogramowana tak, by zużywać minimalną liczbę kalorii. Pełni ona role izolacyjna, ochronna i służy jako magazyn energii. Zatem im więcej masz mięśni , tym większa jest Twoja SPM.
Chociaż nie jesteś w stanie zmienić swoich genów, to jednak możesz zbudować mięsnie, co daje Ci przynajmniej pewna kontrole nad szybkości ametabolizmu. Badania wykazały, ze osoby trenujące oporowo maja SPM o 10-25% wyższy niż osoby prowadzące siedzący tryb życia. Szacuje się ze na każdy kilogram masy mięśniowej spala się dziennie dodatkowo 110-200 kalorii w spoczynku. Czyli dodając sobie w ciągu roku 5kg jednocześnie podnosimy swoje SPM o 550-1000 kalorii dziennie.

Ćwiczenia aerobowe.
W przeciwieństwie do danych na temat treningu oporowego, literatura fachowa dość mgliście wypowiada się na wpływ ćwiczeń aerobowych na SPM. Tylko w nielicznych pracach wykazano lekki wzrost SPM. Lekki wzrost SPM wskutek zwiększenia aktywności współczulnego układu nerwowego.
Ale nie zapominajcie o tym, że ćwiczenia aerobowe, takie jak biegi, jazda na rowerze, czy wchodzenie po schodach spalają znacznie więcej kalorii w jednostce czasu niż ćwiczenia oporowe. Pod czas typowej sesji aerobowej trwającej 30 minut można Spalic od 300-500 kalorii, natomiast tradycyjny trening siłowy w tym samym czasie spali zaledwie połowę tej ilości.. Czyli idealnym rozwiązaniem jest połączenie tych dwóch rodzaj aktywności.

Termiczne działanie pokarmów.
Czy zastanawiałeś się czemu mówi się ze pokarmy takie jak arbuz, seler produkują „ ujemne kalorie”. To proste, trawienie, wchłanianie, transport, metabolizm i magazynowanie tych pokarmów (czyli tzw. Efekt termiczny) pochłania więcej kalorii niż one w sobie zawierają.
Termiczne działanie pokarmów zwiększa SPM o około 60-16 % przez 8-10 godzin po zjedzeniu posiłku. Wahania SPM mogą wystąpić wskutek przekarmienia (wzrost SPM), niedożywienie spadek SPM) i cyklicznej zmiany wagi. Jedzenie częściej a mnij zwiększa SPM, rzadziej i więcej zmniejsza SPM.

Leki i [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] .
Dwa podstawowe leki, zwiększające SPM to kofeina i nikotyna. Być może to jest przyczyna dlaczego ludzie po odstawieniu nikotyny tyją. Suplementy zawierające efedrynę pobudzaj układ nerwowy i przyspieszaj metabolizm.

Wiek, płeć i geny.
Choć mężczyźni maja na ogół więcej mięsni i stąd wyższa bezwzględną SPM niż kobiety, to różnice te znacząco maleją, gdy podajemy SPM w przeliczeniu na kilogram mięśni. Zbliżając się do wieku dojrzałego SPM zaczyna spadać. Związane to jest ze zmniejszając się z wiekiem masa mięśniową.
Po uwzględnieniu wieku, płci i składu ciała należy pamiętać, że olbrzymi wpływ na SPM maja predyspozycje genetyczne. Mimo to, trzeba pamiętać o tym ze nadal można mieć spory wpływ na zmianę SPM.

Zwiększ SPM
  • Wykonuj dużo różnorodnych ćwiczeń oporowych na górna i dolna część ciała,
  • Włącz do treningu sporo ćwiczeń wielostawowych,
  • Wykonuj wszystkie zestawy ćwiczeń z intensywnością umiarkowana do wysokiej (8-12 powtórzeń),
  • Rób ponad 3 zestawy ćwiczeń na dana grupę mięsni,
  • Odpoczywaj krócej niż 90 sekund pomiędzy zestawami i poszczególnymi ćwiczeniami
  • Łącz trening oporowy z aerobowym.
  • Utrzymuj zwiększone obroty metabolizmu, dużo ruszając się w ciągu dnia.
  • Koncentrowanie się na negatywnej fazie ruchu powtórzenia może zwiększyć nawet po 24 godzinach SPM o kilka procent.
  • Zadbaj o przyrost czystej masy mięśniowej.
  • Stosuj trening całego ciała -FBW.

[Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować]

Nie wiedziłem gdzie dac temacik wiec wpadł tu. Moze kogos poczatkujacego zainteresuje.
p4wc10 jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów
BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Wyłączony
Pingbacks are Wyłączony
Refbacks are Wyłączony
Podobne wątki
Temat Autor wątku Forum Odp. Ostatni post / autor
przemiana materii Paczexxx Doping i sterydy 16 15-03-2009 19:14
przemiana materii?? Markiza Odżywianie i dieta 15 25-08-2008 10:01
przemiana - 2 Zzloty Ogólne dyskusje na temat Kulturystyki 33 25-04-2007 10:58

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 21:01.
BODY ATTACK

Ostatnie obrazki

Kulturystyka: Newsletter
Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2020, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin