Daniel Wilk w Kulturystyka Online
Martyna Kazmieczak w Kulturystyka Online
Wróć   Kulturystyka Online Forum > KULTURYSTYKA ONLINE > Ogólne dyskusje na temat Kulturystyki
Odpowiedz
 
Narzędzia wątku
stare 16-12-2014, 12:49
Użytkownik
Dobry paker
 
Avatar kondorian
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Postów: 272
Podziękował: 0
Dostał "Dzięki" 1 raz w 1 poście
Domyślnie BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

[Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] – Fakty , Mity a Efekty w Praktyce




BCAA (Branched-Chain Amino Acid) to najczęściej polecany i zarazem wyśmiewany i krytykowany suplement. Kiedyś niezastąpiony w suplementacji zarówno amatorów jak i zawodowców teraz przechodzi lekki kryzys m.in. dzięki badaniom naukowym które nie do końca potwierdzają ich przydatności a w najlepszym wypadku część badań przeczy innym.
Zastanawiające jest jednak ze BCAA nadal jest podstawowym suplementem dla ludzi zajmujących się zawodowo sportami siłowymi a głównie kulturystyką. Czyżby ci ludzie ignorowali wyniki badań i postępując wbrew zdrowemu rozsądkowi przyjmując suplement który nie działa ??
Wydaje mi się jednak, że warto czasem pominąć pewne wyniki badań ,które krótko mówiąc często są po prostu źle interpretowane.

Nie będę was tutaj zanudzał czym dokładnie są BCAA - dla ludzi zaczynających przygodę z suplementacją wiele jest artykułów opisujących dokładnie skąd pochodzą i czym są osławione aminokwasy BCAA.
Napiszę tylko krótko: są to 3 aminokwasy egzogenne (czyli takie których organizm nie potrafi sam wyprodukować) czyli leucyna , izoleucyna i walina.
Stanowią one około 25 do 35% wszystkich aminokwasów występujących w mięśniach. Podczas treningu ulegają gwałtownemu rozpadowi.
Najnowsze badania wykazują ze trening chociaż zwiększa syntezę białek to niestety przyczynia się też do ich rozpadu .Suma summarum pomimo że zwiększa się synteza białek to jednak mięśnie pozostają w stanie katabolicznym ze względu na brak składników odżywczych. Z licznych badań naukowych wynika ze zażycie przed treningiem aminokwasów BCAA nasila syntezę białek dodatkowo pozostawiając organizm w stanie anabolicznym. Wg „Journal of Strenght and Conditioning Research” osoby przyjmujące aminokwasy BCAA zmniejszyły poziom kortyzolu , podnieśli poziom testosteronu i obniżyli markery uszkodzeń mięśni.
No dobrze zaraz ktoś powie ze ten sam efekt można osiągnąć spożywając [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] białkowe czy nawet węglowodany przed treningiem (tutaj wg mnie kwestia mocno sporna)
Czy aby te same efekty ??
Jeżeli chodzi o suplementy białkowe zawarte w nich BCAA nie jest w stanie wolnym czyli musi zostać najpierw poddany procesowi trawienia aby owe aminokwasy uwolnić do krwiobiegu. Z praktycznego punktu widzenia spożycie [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] przed treningiem jest po prostu uciążliwe a z mojej praktyki wynika ze 3 na 4 osoby zwyczajnie dostają po takim szejku … rozwolnienia. Dzieje się tak dlatego ze organizm nie strawił do końca posiłku przedtreningowego a krótko mówiąc „dolewamy” mu kolejną porcję BIAŁKA (tak tak białka a nie BCAA) i po chwili ciężkiego treningu lądujemy w przysłowiowym „kiblu”.
Do tego wykazano ze DODATKOWA suplementacja aminokwasami BCAA przynosi korzyści a suplement białkowy oprócz tego zawiera cała reszte puli aminokwasowej która vide spożyliśmy w posiłku przedtreningowym ( przyjmuję za pewnik taki stan rzeczy u osób trenujących w stopniu dosyć zaawansowanym) czyli oprócz dodatkowych BCAA zmuszamy organizm do spożycia aminokwasów które niekoniecznie zostaną wykorzystane jak należy (zbyt duze spożycie takiej ilości białka spowoduje ze zapewne jakaś jego ilość zostanie po prostu wydalona z organizmu)

Jeżeli chodzi o węglowodany to największym ich minusem jest wyrzut insuliny który przekłada się na zmniejszenie ilości GH (hormonu wzrostu) a nie jest to efekt pożądany w treningu stricte kulturystycznym – mniejsza ilość GH to zmniejszone przyrosty mięśniowe i zmniejszone spalanie tkanki tłuszczowej. Ogólnie jestem zwolennikiem metody George Faraha który nie zaleca stosowania węglowodanów prostych ani przed ani po treningu siłowym.

Ok teraz przejdźmy do najważniejszej wg mnie zalety BCAA czyli aktywacji szlaków mTOR.
O co generalnie chodzi z tymi szlakami ?? Podczas treningu dochodzi do rozpadu białek szkieletowych czyli krótko mówiąc uszkadzamy własne mięśnie aby pobudzić je do wzrostu. Wtedy dochodzi do reakcji organizmu na stres pourazowy i zapoczątkowuje to proces odbudowy tych uszkodzeń i wzmacnianie włókien mięśniowych (zwiększania ich objętości) celem uniknięcia ich zniszczenia w przyszłości. Dla sportowców ważne jest aby okres od uszkodzenia do odbudowy był jak najkrótszy – dlaczego ?? - a po to żeby na kolejnym treningu można było przeciążyć „nowe” (czyli odbudowane wzmocnione włókna) znowu maksymalnie powodując ich ponowne uszkodzenie.
Dlatego rola BCAA jest tutaj niebanalna – aminokwasy te powodują szybsze uruchomienie szlaków sygnałowych do odbudowy zniszczonych włókien czyli dają znać organizmowi ze musi przemieścić składniki odżywcze do tego rejonu naszego ciała. Powoduje to szybsza odbudowę czyli regenerację naszych spracowanych mięśni czyli suma summarum większe przyrosty.
A jak to się ma w praktyce ?? Don Gauvreau podaje w swoich artykułach że optymalna ilość BCAA spożywana przed i po treningu to ok 6 g.
Ja ze swojej własnej praktyki polecam od 8 do 10 g przed i po treningu.
Pewnie ktoś zapyta czy odczuwam organoleptycznie brak BCAA podczas treningu?
Przyznam szczerze ze kiedy spożywałem pokarmy bez ułożonego planu żywieniowego te odczucia były znikome. Odkąd odżywiam się po prostu jak kulturysta brak BCAA jest silnie odczuwalny podczas treningu. Dlaczego tak jest ?? Kiedy jemy tzw „byle co” i jest w tych pokarmach sporo węglowodanów prostych powodują one stały dopływ energii podczas treningu i wtedy BCAA nie spełniają swoje funkcji jako dodatkowy „zastrzyk energii” - niestety ma to swoje drugie dno – nadmiar węglowodanów prostych rozregulowuje poziom insuliny co przekłada się bezpośrednio na ilość hormonu wzrostu (jego spadek) co jednocześnie jak wspomniałem wyżej ogranicza przyrosty mięśniowe i niestety ogranicza tez spalanie (zużycie) tłuszczu zapasowego.
Tutaj objawia się kolejna rola BCAA jako źródła energii – jest to energia idealna dla kulturysty – nie rozregulowuje gospodarki cukrowo-insulinowej czyli nie obniżamy jak cukry poziomu GH.



Oczywiście jest szereg badań które kłócą się z tym co napisałem wyżej jednak jak pisałem wyżej warto spojrzeć czasem na wiedzę praktyczną ludzi którzy siedzą w tym sporcie od bardzo długiego czasu. Nawet osoby niezwiązane bezpośrednio z firmami sedymentacyjnymi poleca stosowanie BCAA – przykładem jest chociażby George Farah.
Rola BCAA czy to podczas budowania beztłuszczowej masy mięśniowej - bo zakładam że taki jest główny cel osób zajmujących się czy to amatorsko czy zawodowo kulturystyką - czy podczas redukcji jest wg mnie niezastąpiona żadnym innym suplementem.

Firma NANOX Nutriceuticals posiada w swojej ofercie dwa podstawowe produkty BCAA i jeden dla smakoszy słodyczy - cukierki BCAA ze słodzikiem (pycha)

BCAA 4:1:1 - jest to bcaa w postaci proszku ale w wersji FULL INSTANT czyli żadnych osadów , rozpuszcza sie idealnie , smakuje wyśmienicie , w tym produkcie najwięcej mamy leucyny jak wskazuje nazwa 4:1:1 czyli stosunek ilości leucyny do izoleucyny i waliny , produkt dodatkowo zawiera glutaminę - oferowany jest w 3 smakach: pomarańczowy , jabłkowy i brzoskwiniowy , jak sama [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować]

BCAA-1000 - produkt w postaci kapsułek , zawiera tylko BCAA w proporcjach 2:1:1 - w jednej kapsułce jak wskazuje nazwa dostajemy 1000 mg czystego bcaa [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować]

BCAA SHOTS 5000 Pro - innowacyjny produkt dla osob uwielbiających słodycze - BCAA ktore mozna ssać podczas treningu i w okresach redukcji tkanki tłuszczowej - w składzie BCAA w proporcjach 2:1:1 a także Wit B6 , słodzone sorbitolem - smak jagodowy
[Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować]

Kordian Skibiński , Team Nanox Nutriceuticals Polska.

[Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować]

Ostatnio edytowane przez kondorian ; 16-12-2014 o 13:07
kondorian jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 16:45
Użytkownik
Expert
 
Avatar simonpeck
 
Zarejestrowany: Sep 2014
Postów: 563
Podziękował: 18
Dostał 26 razy "Dzięki" w 25 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

Z tekstu wynika, ze przed treningiem nie należy spożywać cukrów prostych, czyli tak naprawde wykluczone jest spożywanie soków owocowych. Abstrahuje troche, bo zaciekawiła mnie ta teoria, otóż [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] (w dowolnej postaci) poleca sie przyjmowac w polaczeniu właśnie z cukrami prostymi, które umożliwią transport [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] do komórek mięśniowych (dobrze napisałem?). Wiec idąc tym tropem nie należy przyjmować kreatyny okolotreningowo.
Wracając do [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] artykuł mnie zainteresował, zwłaszcza ze sam próbuje rozkminiac kwestie dotyczące popularnych suplementów i gromadzić informacje i stanowiska osób, których sylwetka dowodzi ich doświadczenia.
simonpeck jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 18:46
Użytkownik
Dobry paker
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Postów: 204
Podziękował: 0
Dostał 14 razy "Dzięki" w 14 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

Niepotrzebne są cukry proste do transportu [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] ,tak mówili 10 lat temu,ale to mit.Pozdrawiam.
rower jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 20:25
Użytkownik
Expert
 
Avatar simonpeck
 
Zarejestrowany: Sep 2014
Postów: 563
Podziękował: 18
Dostał 26 razy "Dzięki" w 25 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

Czyli to raczej bzdura i lepiej skupi sie na skuteczniejszym transporterze? Tauryna?
simonpeck jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 20:42
Użytkownik
Dobry paker
 
Avatar gotak
 
Zarejestrowany: Dec 2012
Postów: 327
Podziękował: 2
Dostał 20 razy "Dzięki" w 18 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

Nie cukry proste a mowa o dextrozie i glukozie .

Najbardziej rozpowszechnionym produktem jako transporter [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] jest carbo. Ale chcę zwrócić Waszą uwagę co do innego równie dobrego produktu jakim jest dextroza, która zwiększa efektywność działania kreatyny aż w 50%! Jest to cukier prosty, działa podobnie jak glukoza, czyli zwiększa bilans energetyczny organizmu. Dekstroza występuje naturalni e w słodkich owocach i miodzie. Dekstroza przenika bezpośrednio do krwi i przez to jest”najszybszym węglowodanem”. Oprócz tego zostają zwiększone nie tylko zasoby energetyczne, ale też wydolność i wytrzymałość podczas treningów. Stosuje się ją w czasie treningu siłowego lub tlenowego, jazdy na rowerze, biegania lub pływania, ale można też ją wypić po treningu. Po spożyciu dekstrozy w organizmie dochodzi do podniesienia poziomu cukru we krwi, a to wpływa na trzustkę i stymuluje ją do większego wydzielania insuliny. Razem z cukrami insulina transportuje do mięśni kreatynę i aminokwasy.
gotak jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 20:54
Użytkownik
Dobry paker
 
Avatar kondorian
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Postów: 272
Podziękował: 0
Dostał "Dzięki" 1 raz w 1 poście
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

pytanie po co chcecie spożywać cukry proste i [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] PRZED treningiem ?? co do transporterów [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] to nie bede komentował - [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] jest w mięsie i bez cukru sie świetnie stamtad "transportuje" do mięśni - dziwne ze ta która nie występuje naturalnie (syntetyk) potrzebuje juz do tego cukru prostego ?? ze niby ma inny skład chemiczny niż ta naturalna ?? ludzie myślcie troche logicznie i nie powielajcie głupot ...
__________________
Treningi personalne na terenie Częstochowy , KONSULTACJE ONLINE - układanie diety , treningów , porady w sprawie suplementacji tel 508 323 682 , trener.kordian@gmail.com , https://www.facebook.com/Trener.Personalny.Kordian
kondorian jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 21:15
Moderator
Super Expert
 
Avatar p4wc10
 
Zarejestrowany: Oct 2009
Postów: 875
Podziękował: 30
Dostał 87 razy "Dzięki" w 79 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

Cytat:
Napisał gotak Zobacz post
Nie cukry proste a mowa o dextrozie i glukozie ..
a jakie to cukry ?
----------------
tak jak napisał rower mit juz został obalony nie trza dodawac cukru.
Wybiera sie mniejsze zło , zamiast lądować cukier który przyniesie wiecej złego niz dobrego.
Po treningu walisz mixa [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] plus np aminokwasy
Po 40 minutach jesz normalny posiłek wegle + [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] , który wywoła insulinę i masz sprawę transportu [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] załatwioną

a wracaja do tematu jakim jest [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] , to wiele ludzi mówi ze to wymysł firm od suplementacji a i tak uzywaja to bcaa,
Mówią ze nie działają na katabolizm itp, ale jak je spożywają lepiej im sie ćwiczy ....


Niektórzy uważaj ze węgle to najlepszy antykatabolik ale to zalezy dla kogo, i w jakim okresie.

Cytat:
"Spożycie czystej glukozy powoduje silną odpowiedź ze strony insuliny co ma swoje następstwa fizjologiczne, m.in. utrudnia spalanie tłuszczu. Poza tym spożycie czystej glukozy powoduje zwolnienie sporych ilości tryptofanu z wątroby, co skutkuje zwiększeniem jego dostępności dla tkanki nerwowej i nasiloną produkcją serotoniny. Serotonina osłabia motywację do działania, a jej nadmiar sprzyja tzw. zmęczeniu obwodowemu.

Spożycie czystych BCAA powoduje lekką odpowiedź ze strony insuliny, następnie wyraźną ze strony glukagonu, zwiększenie ich poziomu we krwi sprzyja wydzielaniu amin katecholowych i promuje utratę tłuszczu zapasowego. Dodatkowo nie powodują zwiększenia poziomu tryptofanu we krwi, a dodatkowo konkurują z nim na szlakach umożliwiających przekroczenie bariery krew-mózg zmniejszając produkcję serotoniny i potencjalnie odsuwając w czasie wystąpienie zmęczenia".
[Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować]

Ostatnio edytowane przez p4wc10 ; 17-12-2014 o 21:41
p4wc10 jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 17-12-2014, 22:04
Użytkownik
Dobry paker
 
Avatar kondorian
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Postów: 272
Podziękował: 0
Dostał "Dzięki" 1 raz w 1 poście
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

akurat zaraz po treningu węglowodany proste jak najbardziej wskazane - ja akurat omija carbo i spożywam mix płatków owsianych błyskawicznych plus miód , ok 20 g bialka PROTILOX (mix wpc i wpi) 5 g [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] i ok 7g jabłczanu [Tylko zarejestrowani użytkownicy mogą widzieć linki. Kliknij tutaj, aby się zarejestrować] - to jest moj STACK POTRENINGOWY HOMEMADE
__________________
Treningi personalne na terenie Częstochowy , KONSULTACJE ONLINE - układanie diety , treningów , porady w sprawie suplementacji tel 508 323 682 , trener.kordian@gmail.com , https://www.facebook.com/Trener.Personalny.Kordian
kondorian jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 18-12-2014, 09:38
Użytkownik
Dobry paker
 
Zarejestrowany: Nov 2010
Postów: 204
Podziękował: 0
Dostał 14 razy "Dzięki" w 14 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

gotak,dextroza to jest właśnie glukoza,to jest jedna i ta sama substancja,tylko ma dwie nazwy.Pozdrawiam.
rower jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
stare 18-12-2014, 11:12
Użytkownik
Dobry paker
 
Avatar gotak
 
Zarejestrowany: Dec 2012
Postów: 327
Podziękował: 2
Dostał 20 razy "Dzięki" w 18 postach
Domyślnie Odp: BCAA - Fakty , Mity i Praktyka by Kordian Skibiński

Szkoda słów. Źle mnie zrozumieliście ale nic się nie dzieje. Była mowa o cukrach prostych. A Glukoza to jeden cukier prosty. Natomiast rozróżnia się parę takie jak glukozę, fruktozę, mannozę i galaktozę. rower jak najbardziej jest to glukoza natomiast wytwarzana chemicznie. Dlatego też uzyskała nazwę dextroza.
gotak jest offline  
Wrzuć na Facebook Wrzuć na Blip Wrzuć na Wykop Share
Odpowiedź z Cytatem
Zasady postowania
Nie możesz zakładać nowych tematów
Nie możesz pisać wiadomości
Nie możesz dodawać załączników
Nie możesz edytować swoich postów
BB Code jest Włączony
EmotikonyWłączony
[IMG] kod jest Włączony
HTML kod jest Wyłączony
Trackbacks are Wyłączony
Pingbacks are Wyłączony
Refbacks are Wyłączony
Podobne wątki
Temat Autor wątku Forum Odp. Ostatni post / autor
Kordian Skibiński - przygotowania do sezonu 2015 z Nanox Nutriceuticals Polska kondorian Ogólne dyskusje na temat Kulturystyki 246 13-09-2015 23:09
Spalanie Tluszczu - Fakty Hardkorowe Brzmienie Odżywianie i dieta 28 18-08-2009 22:05
Fakty i mity o Kreatynie byku_Paweł Suplementy i odżywki 4 19-02-2007 23:30
HMB - fakty - czytac Konsument1Rzedu Suplementy i odżywki 13 19-03-2006 20:32

Czasy w strefie GMT +1. Teraz jest 08:06.
Body Attack Sports Nutrition
Sylwester Szymczuk
Kategorie / Producenci

Ostatnie obrazki

Kulturystyka: Newsletter
Powered by vBulletin® Version 3.8.7
Copyright ©2000 - 2017, Jelsoft Enterprises Ltd.
SEO by vBSEO
Tłumaczenie: vBHELP.pl - Polski Support vBulletin